Roadies-magazine helpt alle leerlingen secundair een betere studie-en beroepskeuze maken

In de eerste week na de kerstvakantie krijgt elke leerling tussen 12 en 18 jaar via zijn school een speciaal Roadies-magazine. Dat themanummer van Maks!, het jongerenmagazine van Klasse, is volledig gewijd aan de moeilijke studie- en beroepskeuze waarmee leerlingen geconfronteerd worden. Centraal in het magazine staan Hanne Reumers (18) en Brecht Herteleer (19), die dit schooljaar voor het project Roadies veertig verschillende jobs uitvoeren. De twee proefkonijnen zijn intussen halfweg hun avontuur en krijgen donderdag 9 januari om 10 uur bezoek van Fons Leroy, het hoofd van de VDAB. Hij wil leren uit de ervaringen van Brecht en Hanne om zo jongeren nog beter te kunnen begeleiden in hun toekomstige beroepskeuze.


In gesprek met Fons Leroy (topman VDAB)

Elke week verkennen Brecht en Hanne een andere uithoek van de arbeidsmarkt. In totaal testen ze dit schooljaar veertig jobs, bijgestaan door een ervaren coach. Telkens brengen ze via diverse media waaronder Iedereen Beroemd, MNM, Metro en Joepie, verslag uit over hun ervaringen op de werkvloer. Aan het begin van 2014 staat hun teller halfweg. “Wat we ondertussen geleerd hebben over beroepskeuze? Dat je moet durven springen. Wat we nog niet weten, is wat we later willen worden”, zeggen ze.
 
Donderdag 9 januari om 10 uur gaat Fons Leroy, samen met Pieter Lesaffer (hoofdredacteur Klasse), in gesprek met Hanne en Brecht. Dat gebeurt bij Garage Jorssen, Antwerpsesteenweg 126 - 2630 Aartselaar. Daar zijn ze op dat moment bezig aan hun 21ste job: carrossier. U bent welkom om Brecht en Hanne aan het werk te zien en te interviewen.


Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB: “Jongeren kunnen dankzij Roadies volop proeven van een ongelooflijk gevarieerd palet aan beroepen. Zo kunnen ze zoeken naar een baan die hen echt ligt. Ik steun dan ook ten volle het plan om in de eerste graad van het secundair onderwijs een brede vorming te bieden, en de leerlingen te laten proeven van de verschillende richtingen die ze uit kunnen in de tweede graad. Een brede algemene vorming – ook in het technisch onderwijs – geeft jongeren ‘leergoesting’ en brengt ze maximaal loopbaancompetenties bij.”

Click here to read more